Jag har träffat Tomten!!

0kommentarer

Ja, det e sant!! Fattar ni??!? Tomten!! Så här gick det till denna vanliga, regniga och gråa måndag:

Mamma hade bestämt att vi skulle till Öppna förskolan idag för att hämta min "sak" jag gjort till julklapp. Så jag sov förmiddag som en snäll gosse och åt upp min lunch. Jag fick min julklapp som var jättecoola ritpennor, så medan mamma gjorde allt klart med mellis och städa efter lunchen så ritade jag min första teckning. 

Bilfärd till Öppna förskolan, klockan var tio i två. Det var tomt på bilar ... konstigt .. men det var en lykta utanför ... och lapp på dörren: "Öppet endast för julfester idag. Endast föranmälda". Jaha, då blev det ingen lek idag, tänkte jag. Mamma sa att vi var tvungna att gå in och hämta min pysselsak. Där inne var Carina, en mamma med barn och en julgran. Carina sa att vi fick lov att va med om vi ville. Tjohoo! Parrrty idag igen!! Så jag lekte en stund innan alla började strömma in. Det skulle komma 20 vuxna och 30 barn!! Vilken tillställning! Det blev ganska stojigt och det var några stora killar som ville stajla. Viggos storebror blev trött på mig för att jag stod bakom honom och kollade på när han lekte med några djur. Ha, lillkillen Edvin knäcker stora killen!! Så var det dags för dans. Vi gick in i en stor sal med julgran. Det var kul att vara högljudd där inne för det blev konstigt ljud. Jag stojade och skrattade och stollade runt. Sen började Carina sjunga och vi dansade runt granen ... så knasigt! Jag höll mamma i handen. Vi sjöng om grodor, karuseller, räven, musikanter, kråkan och tomtegubbar. Det var kul!! Jag gillade kråkan som slant hit och dit mest. Ja, och "kalla på tomten"-sången. Det var en raketsång. Då lyfte mamma mig högt upp på slutet och andra hoppade. Puh, man blev trött och fikasugen. Det blev saft och sådär en 5-6 pepparkakor sen (ja, alltså minipeppisar). Och plötsligt .... såg någon Tomten komma utanför fönstret!! Mamma tog upp mig på armen och jag blev jätteförvånad. Jo, han kom där utanför. Han verkade gammal och hade päls och han visste nog att vi hade slask för han hade gummistövlar på! Så kom han in och alla barnen samlades i hallen. Jag och mamma stod lite längre in. Jag var superförvånad och kollade noga. Så ville han ha en stol att sitta på för han var trött. En tjej som heter Klara fixade en stol till Tomten .. och hon går på mitt dagis!! Jag satt i mammas knä och alla fick ett paket. Jag blev lite nyfiken så jag kröp ner från mamma och gick och ställde mig närmare Tomten. Fast sen tröttnade jag så jag kollade på en tjej som stod utanför och var lite gråtig. Så hör jag att Tomten kallade på mig!! Edvin!



Han visste mitt namn!! Då vet han också att jag e snäll för jag fick paket. Det var frukt, choklad och en Pixiebok! Så kul! När Tomten skulle gå stod jag och vinkade till honom, han vinkade tillbaka, då gjorde jag smällpuss åt honom!! Sen lekte jag. Lite synd var det om Carina för hon hade varit iväg och missade Tomten! Typiskt, fast han kanske kommer nästa år när hon är där!

Vi åkte hem en snabb sväng och bytte kläder (jag hade nog druckit för mycket saft ...). sen åkte vi på loppis. Det var kul, alltid mycket att titta på. Dumt nog var leksaksavdelningen inte öppen. Sen handlade vi mat i den roliga affären med pipmaskinen. Jag kunde alldels själv trycka en gång så att det lyste grönt! Pappa kom hem precis efter oss. Jag åt kvällsmat:fruktpuré, korv, yoghurt och mjölk. Sen härjade jag med mina leksaker. Det gick snabbt att somna ikväll. Tror jag ska drömma om Tomten ..

Kommentera

Publiceras ej