Lilla Julafton

0kommentarer

Idag var det Lilla Julafton hemma hos oss. Därför har det varit ganska stressigt de senaste dagarna. Julklappshandlande, matinköp, slå in paket, städa, göra godis, lägga sill, baka, slå in fler julklappar, ta in gran, klä gran .. ja, ni vet fast vi då var tvungna att vara klara några dagar innan. Puh!

Imorse sov jag till 8.30. Pappa och jag gick upp ochkokte tomtegröt. Sen vaknade mamma och jag for in i sovrummet till henne. Jag fick min klapp. Nu börjar jag förstå, efter kvällens klappöppning, varför man får kalenderpaket i 24 dagar före riktiga julafton. Det är ju för att öva på hur man öppnar paket!! Jag börjar bli mycket bättre. Jag e framför allt mycket mer nyfiken nu än 1 december. Det är ibland så spännande så att jag står ivirigt bredvid och stampar när mamma hjälper till med sega snören eller tejp. Idag fick jag ett knopp-pussel, så kul för jag börjar kunna mitt gamla. Jag försökte med att få ett paket till men där var det stopp!

    

Det har varit fix och trix i hela huset idag. Jag har varit ganska lugn och suttit i min stol och ritat eller läst bok. Sen tyckte alla att jag borde sova för de visste ju vad som skulle hända. Jag ville inte sova. Det var kasta nallar, prat i sängen upp och ner på allt som täcke och kuddar. Slutligen fick de som de ville.

När jag vaknade kom farmor(!) in i rummet. Var hon här?!? Kul, så jag charmblygade mig. Sen när jag fått på mig fina tomteröda byxor så sprang jag in i rummet och där var farfar också! Vi satte oss till fint dukat bord och jag åt julskinka, prinskorv, potatis, köttbulle och ostmacka. Sista skinkbiten hottade jag så den nästan hamnade bland pappas hemgjorda knäcke!! Så drack jag massa mjölk och sen satt jag fint och lyssnade och tossade mig.  Efter maten körde jag och Hannes långdans och sen jagade vi varandra. Det e jättekul att skrämmas... och att bli skrämd också. Det kittlar så skönthemskt i magen och jag hoppar till. Plötsligt säger farmor att det lyser av en lampa i trädgården och där kom Tomten!!! Tometen!! Hem till mig!! Mamma släppte in honom via altanen. Han kom från Norrland så jag kunde inte förstå allt han sa. Han var gammal och trött för han hade haft problem med renarna. Ingen snö här så renarna fick ha hjul på sig!! I säcken var det paket till oss.

Hannes fick många för han e ju snäll. Jag fick också massor. Jag började öppna paket och fick kuliga saker. Sen skulle Tomten gå för han hade mycket att göra i verkstaden. Jag vågade inte sitta i hans knä men jag klappade lite på honom.
Wow, det e ofattbart att han varit hos mig!! Han fick paket av mig så jag hoppas han kommer nästa år igen.

Efter paketöppning och lite lek så var det gröt och sen busade jag på lilla toaletten. Jag hittade rullar att dra ut och plocka sönder. Sen tvättade jag munnen på både mig och farfar. Vi hade såå kul! Det var farfar som gav mig vällingen. Fast numera tar jag flaskan själv och går in i mitt rum, klättrar upp i stolen och dricker. Farfar fick ligga bland kuddarna.

Här e en bild på alla mina fina saker.

Fatta vad jag ska leka när jag kommer hem från Skåne. JA, imorgon åker vi till Mommo i Skåne för att fira riktiga julafton. Undrar om Tomten kommer dit också ... eller någon av hans Nissar??

Sov gott!

Kommentera

Publiceras ej