I'm back!! eller Jau e tebaga!

0kommentarer

Jag har flyttat och blivit deltidsskånepåg. Vi har köpt hus i Skåne. Mamma säger det är viktigt för mig att lära mig språket. Så det räcker inte med mamma, lite farmor och lite mormor för att kunna skånska flytandes?

Vi har bott här i ca två veckor. Första veckan var pappa med. Han körde alla saker i stora vita bilen som man kunde åka hiss i bak. Det var mycket fix och don den veckan. Pappa har sett till så vi har fått det lagom mysigt tills det att vi ska bo här ensamma. Jag ska få en fin zootapet/bård på mitt rum. Massa fina djur. Mamma och pappa har fått en sååå solgul tapet i sovrummet.

Bra saker med huset:
* Trappan upp e cool. Jag fixar den lätt uppför. Översta trappsteget har ett litet hål upptäckte jag häromdagen. Så nu måste jag stanna och sätta fingret där varje gång. Nerför får jag inte gå för mamma, fast jag kan.
* Spanska trappan ut i trädgården. Den e lite farlig för man kan tappa nappen i en glipa och då kan man bara få upp nappen med en stekpincett. Pappa fixade det i alla fall. Fast jag undrar om pincetten håller för att fiska upp mig om jag trillar ner!?
* Björnbär. Jag säger bara - Mums!
* Mitt rum har två ingångar och jag kan krypa runt, runt och mamma kan jaga mig och helt plötsligt byter vi håll så att jag jagar mamma. Kul!
* Min säng ... som egentligen e Malvas.
* Nära till mina kompisar Malva och Alvin.
* Nära till havet och stranden.
* Jag har ett eget köksskåp där jag har hand om mina haklappar, kökshanddukar och vispskålar. Jag sorterar där ofta och lägger rätt.
* Närmre till mormor. Hon är här just nu och leker hos mig. Idag har vi varit och ätit bullar och kakor på Café Annorlunda.

Fast det finns dåliga saker också ... pappa är inte här! Inte Lovisa och Hannes heller. Det är långt till farmor och farfar, till Aja, till mina kompisar och jag missar sången som börjar på tisdag.

Jag går inte än men vänta bara ...

Jag har gjort massor av andra framsteg och bus som jag kan berätta om men det kommer sen.

Kommentera

Publiceras ej